A hétfői Baba-mama közösség különleges alkalom volt. Szakértőt hívtunk, egy nagyon kedves, közvetlen személyiségű anyukát, Munkácsi Petrát, aki a Kapcsolódó nevelés technikáját ismertette meg velünk. Petra hamarosan kapcsolódó nevelés oktatóvá válik, így a kölcsönösség jegyében ismerkedtünk meg ezen a napon: ő előadást tarthatott, mi pedig meghallgathattuk őt.
Szép számban gyűltünk össze, és voltak közöttünk olyan szülők és gyermekek is, akikkel azelőtt még nem találkoztunk a plébánia falain belül.
Öröm volt hallgatni az előadást, a neveléshez kapcsolódó kérdéseket megvitatni, miközben a gyerekek játszottak, és mi is énekeltünk, mondókáztunk nekik.
Mit érdemes tudni röviden a kapcsolódó nevelésről?
A kapcsolódó nevelés öt egyszerű, rugalmasan használható eszközt használ a gyereknevelésben. Ezek az eszközök nem csak a kisgyerekes szülőknek hasznosak, hanem azoknak a szülőknek is, ahol a gyerekek már kiskamaszok, kamaszok. Ezek bármilyen helyzetben segítenek nekünk a nehézségek feloldásában.
Témák szerint ezek: gyerekidő, szeretetteljes határszabás, nevetés meghallgatásának eszköze, sírás meghallgatásának eszköze, páros meghallgatás.
A páros meghallgatás közvetlenül szülő-szülő közötti kapcsolat, és a lényege az, hogy fejenként kb húsz percben az egymásban megbízó szülők – akik nem egymásnak a házastársai, hanem szülőismerősök! – a másik megszakítása nélkül mesélnek a gyereknevelés nehézségeiről. Itt gyakran katartikus élmények is előfordulnak, hiszen a másik fél figyelmesen hallgat minket, belőlünk pedig ömölhet a szó, a panasz, az öröm, a bánat. Ez a bizalomra épül! Minden, ami elhangzik a két felnőtt között, az közöttük is marad, és amikor más élethelyzetben találkoznak – akár a boltban, akár a baba-mama klubban – még véletlenül sem hozakodnak elő egymásnak a személyes megosztáson elhangzottakról.
Olyan ez kicsit, mint a szentgyónás. Gyónás után sem a gyóntató pap, sem pedig a gyónó nem beszélnek „civilben” a gyónás során elhangzottakról.
A másik négy eszköz – gyerekidő, szeretetteljes határszabás, nevetés meghallgatásának eszköze, sírás meghallgatásának eszköze – pedig közvetlenül a gyerek-szülő kapcsolatot hivatott támogatni. Ezek között van a minőségi odafigyelés, mikor csak és kizárólag a gyermekemre koncentrálok. Se telefonhasználat, se kósza gondolatok. A gyerekek ezt megérzik.
Egy tartalmas fél óra után porontyunk sokkal szívesebben enged majd minket útjára akár a konyhába, ha előtte egy win-win keretén belül kapcsolódott hozzánk, és részesült az osztatlan figyelmünkben.
De ide tartozik többek között a sírás meghallgatása is, amikor helyt adunk gyermekünk kiborulásának, és türelmesen hallgatjuk a panaszát.
Ezt sokszor megkönnyebbülés és nevetés kíséri, hiszen „kiment” a feszültség. Ezúton köszönjük Petrának a színvonalas előadást és a szülőknek, hogy részt vettek alkalmunkon!
Szeretettel várunk mindenkit a soron következő október 28-i Baba-mama klubunkon is, ahol ismét énekelünk, játszunk a gyerekekkel, és beszélgetünk a neveléshez kapcsolódó kérdésekről!
Gyere, és oszd meg velünk tapasztalataidat, élményeidet!
Baranyai-Vigh Mirtill